Пускат специализирано онлайн  издание за събитиен туризъм в България!

 

 

Logo Events Guide

 

С код Туризъм, е темата на днешния разговор, продължение от миналото лято.

 

Събеседници – Ралица Иванова основател и управител на онлайн платформата EventPlus.bg, която представя места за събития в България и д-р Надежда Костадинова главен асистент при катедра Туризъм в Стопанския факултет на Великотърновския университет. Преди време с тях разговаряхме тук в студиото, за идеята и необходимостта от първия онлайн наръчник за събитиен туризъм у нас – Events Guide Bulgaria. Тези дни разбрахме, че той ще бъде качен тази пролет и по този повод отново потърсихме г-жа Иванова и д-р Костадинова, които ще чуем днес.

 

Здравейте дами, 

Ралица, в предишния разговор казахте че, сектора на събитийния туризъм у нас все още е слабо проучен и ниско засегнат, включително и в стратегиите на местно ниво. А пък има огромен потенциал. По какъв начин предлагате да запълните това липсващо звено, с първото по рода си специализирано издание Events Guide? Каква информация ще съдържа и по какъв начин ще бъде поднесена?

 

Ралица Иванова: Благодарим ви за поканата отново да бъдем ваши гости. Нашият принос за популяризирането на събитийния туризъм, ще бъде със създаването на това специализирано Events Guide издание, което ще има за цел да популяризира точно един от многобройните видове туризъм в България, а именно събитийния.

Главната цел на изданието е да популяризира страната ни като дестинация за осъществяване на събития от различен характер, а ползите от него са развитието на събитийния туризъм на местно и национално ниво. Идеята на Events Guide е да даде една актуална информация за състоянието на събитийния туризъм в България, да запознае потребителите с предимствата на конкретни градове и райони.  Както и да може да се направи една правилна съпоставка, когато се избира място за провеждане на събитие. Изданието също дава възможност на местата за събития, хотели и други бизнеси да представят своите актуални предимства пред тази целева аудитория, към която се стремят. И не на последно място Events Guide даде възможност на студентите от катедра Туризъм от Великотърновския университет, с които обединихме своите усилия, с част от подготовката на изданието да придобият практически умения и да влязат в реалната бизнес среда. Което ни помогна за осъществяване на директна връзка между образованието и бизнеса.

 

Миналия път, както и сега стана дума, че по материалите работят преподаватели и студенти от катедрата по Туризъм на Великотърновския университет. Какво ново има към днешна дата? Какво пропускаме и какво може да обогати знанията ни относно събитийния туризъм?

 

Д-р Надежда Костадинова: И аз искам да благодаря за интереса към този проект и към неговото развитие. Особено сме щастливи, че успяхме за този кратък период, макар и пандемичен, да обединим усилия и да съсредоточим работата си, така че наистина да направим нещо ново. Към днешна дата с радост можем да твърдим, че в България има условия за доразвиване и дообогатяване на туризма, което така или иначе вече правим и то в неговото нишово направление и още повече в конгресно-конферентно направление, това което нашият екип и нашите студенти изследваха. Можем да твърдим, че в традиционното развитите на туристическите райони наистина вече се забелязват признаци, че са напълно готови нишово да съсредоточат усилия за доразвиване, дообогатяване и усъвършенстване на събитийния и конгресно-конферентния туризъм. Това са райони като: Варненски и Бургаски – черноморски, Рило-Пирински, Родопски туристически район. Смело можем да кажем, че изследвахме около 500 обекта, които попаднаха в полезрението на нашето конгресно-конферентно представяне, около 2000 са конферентните зали в хотелите на територията на страната и разполагат с около 80 000 места в своите конгресно-конферентни центрове. Това е една информационна база, която от тук нататък може да се разгръща чрез допълнителни изследвания.

 

Тази пролет ще заработи Events Guide, първият наръчник за събитиен туризъм у нас.  Фокусиран върху мисията България да бъде една от топ дестинациите за събитиен туризъм в Европа.

 

Чуйте разговорът на живо от Радио София

 

Интересна информация и факти за отделните райони, които включва изданието, разбираме че те са осем, ще бъде ли добавена и друга допълнителна информация, ще се опреснява ли това съдържание?

 

Д-р Надежда Костадинова: Да, осем са районите тъй като в нашето изследване не попада София и туристическия район на София, защото смятаме, че той е доста по-напред, доста развит в конгресно-конферентно отношение и подлежи на абсолютно обособено изследване. Когато говорим за интересни факти, ние ги пречупваме през призмата на конкурентните предимства, тъй като е важно да се измъкне от изследването, от съдържанието точно тези конкурентни предимства в контекста на събитийния туризъм, които биха продавали дестинациите.  Мога да спомена една малка част от тях от всеки от районите. Например интересен факт за Варненски черноморски туристически район е, че около 40% от местата в конферентните зали всъщност принадлежат на петзвездните хотели. Едно предимство, което не е за изпускане и което организаторите, включително и на външни пазари, си струва да знаят. В същия район около 35% от капацитета на залите е съсредоточен в курортен комплекс Златни Пясъци, един много добре развит район и това в подкрепа на думите ми от преди малко, е че наистина има място да се доразвият и специализираните видове туризъм. За Бургаски черноморски район пък мога да кажа, че прави впечатление със своята иновативност и насочения подход към конгресно-конферентните туристи. В района се откриват голям брой конферентни зали, които са мултифункционални, в уебсайтовете се забелязва внедряването на функционалности, които не са присъщи за голяма част от хотелите и прави много добро впечатление опита за интеракция с бъдещия конгресно-конферентен потребител. Друго различно и интересно нещо е, че всеки един от районите е много различен, попадайки в детайла виждаме колко с различен принос могат да се впишат в контекста на конгресно-конферентния туризъм. Например Старопланинския район и град Велико Търново имат изключително големи възможности за консолидирано предлагане на този продукт, тъй като висококатегорийните хотели в този град са на изключително близко разстояние и няма никакъв проблем едно мащабно конферентно събитие да бъде обслужено от няколко от тях, въпреки че сами по себе си те са сравнително малки като собствености. Друго интересно като принос в конгресно-конферентния туризъм и валидно за райони като Рило-Пирински и Родопски е, че на преден план излизат самобитния дух и богатото културно наследство в тези райони. Изключително богатия набор от фестивали, събори и кулинарни празници, чудесно могат да се впишат в програмата на всяко конферентно събитие и ако имаме предварителна информация за всички тях, мисля че организаторите доста по лесно и с право биха се възползвали по време на случването на тези събития, да организират своя конферентна проява. Много са конкурентните предимства, които сме открили. Ще продължим да търсим и да изследваме, това си заслужава дори и в по-ниско развитите райони, към които спрягаме Дунавския туристически район или Долината на розите, където към днешна дата можем да говорим по-скоро за потенциал, отколкото за нещо вече развито, което да се усъвършенства, така че работа в сферата на туризма и в сферата на нишовия конгресно-конферентен туризъм има и аз смятам, че със съчетаване на експертизата между учебните заведение, работещия бизнес и предприемачите, може да се постигне наистина много. Ако обединим познания и опит, можем да доразвием това, което вече имаме.

 

Ралица, имате ли интерес към добавяне на съдържание свързано със столицата. Правихте ли връзка с някой от държавните институции отговорни за ресор Туризъм, имате ли подкрепа от тяхна страна?

 

 Ралица Иванова: Да, имаме подкрепа от министерството на Туризма, като в момента търсим начин за колаборация и как можем да бъдем полезни, в предвид това че се сменя правителството няколко пъти, надявам се сега да имаме конкретни разговори и ще сме благодарни ако те се случат скоро. Гъвкави сме и сме отворени за интеракции с всякакви други институции и партньорства. Целта на това издание е да обединява и на самата платформа да бъде качената цялата информация – културни календари, информация за градовете и местата за събитие, за да може потребителя лесно и бързо да се ориентира как и кога да направи своето събитие. Искаме да популяризираме наистина всеки един град. В момента имаме интегрирани много хубави партньорства с Българска асоциация за управление на хора, JobTiger и с други браншови и туристически организации. Медийната партньорска база непрекъснато се разширява.

Ще използвам вашият ефир, за да отправя покана към всяка една организация или бизнес, които разпознават и подкрепят нашата идея и кауза, да популяризираме страната ни като дестинация за събитиен туризъм, да се свърже с нас, защото наистина целта е да обединим усилия и да създадем едни ползотворни и интегрирани партньорства и тази информация да бъде актуализирана и подновявана, да бъде интересна и полезна не само на аудиторията, но и на страната като цяло.

 

Как ще се разпространява Events Guide и кой ще има интерес да получава това издание, коя е целевата аудитория към която се стремите?

 

Ралица Иванова: Изданието ще бъде качено в платформата EventPlus.bg, ще бъде разпространявано на български и на английски език, ще е дигитално на този етап и ще ползваме възможността да го разпространим чрез нашите канали и потребителски бази, както и чрез стратегическите ни институционни партньори, които споменах преди малко. А самата аудитория към която се стремим и на която знаем, че ще бъдем полезни са HR специалисти, PR специалисти, туристически и рекламни агенции, браншови неправителствени организации, различни бизнеси и хотелиери, които са част от нашата потребителска база и не на последно място и местната власт. Това е целевата ни аудитория, към която се стремим и на която вярваме че ще бъдем полезни.

 

Онлайн платформата EventPlus.BG и катедрата по Туризъм на Великотърновския университет обединиха усилия, опит и енергия за първото по рода си у нас дигитално издание в полза на събитийния туризъм, което се казва Events Guide и стартира тази пролет, с мисията България да се превърне в топ дестинация за такъв тип туризъм.

 

От тук може да чуете първата част на интервюто